نکات جالب بازی GTA V | از روان ‌شناسی بازیکنان تا حذفیات
دانستنی ها
نکات جالب بازی GTA V | از روان ‌شناسی بازیکنان تا حذفیات

اهمیت مجموعه GTA به ویژه قسمت پنجم بر هیچ کس پوشیده نیست. در این مقاله به بررسی حقایق و نکات جالب بازی GTA V خواهیم پرداخت.

 

کمپانی راک‌استار، همواره با به خدمت گرفتن عناصر عامه‌پسند و نوین، تاثیرات چشم‌گیری در مخاطبان جهانی گذاشته است. سری بازی‌های GTA همواره با جزئیات و حواشی بسیاری سر و کار داشته‌اند و از پرفروش‌ترین‌ بازی‌های تاریخ محسوب می‌شوند. بازی GTA V یک اثر جهان-باز است که سه شخصیت اصلی با پیش‌زمینه‌های متفاوت دارد. به مرور این شخصیت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و از بزرگ‌ترین خلافکاران شهر می‌شوند.

بازی GTA V توسط استودیوی Rockstar North ساخته شده است. این اکشن روایی در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ (۲۶ شهریور ۹۲) برای کنسول‌های نسل هفتم منتشر شد. در این مقاله، نگاهی به جالب‌ترین نکات و حقایق پرفروش‌ترین قسمت GTA انداخته‌ایم که این بازی را در نوع خود متمایز کرده است.

لانچ بازی GTA V

بازگرداندن بودجه ساخت با پیش‌فروش بازی!

بازی GTA V در طول شش سال با رقم تقریبی ۲۶۵ میلیون دلار ساخته شد. تنها با پیش‌فروش اولیه‌ی بازی، هزینه‌های ساخت را برگرداند و بلافاصله به سوددهی رسید. عرضه‌ی بازی هم با استقبال بی‌نظیری روبرو بود و هزاران هزار طرفدار از ۲۴ ساعت قبل برای گرفتن بازی، صف کشیده بودند. حتی برخی از فروشگاه‌ها مجبور به آغاز فروش در نیمه ‌شب شدند.

بر اساس نظرسنجی IGN، چهل و شش درصد از بازیکنان در روز عرضه، یعنی ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳ (۲۵ شهریور ۱۳۹۲) مرخصی گرفتند یا برنامه‌های خود را برای دریافت بازی، خالی کرده بودند.

تماشای لانچ نیمه شب بازی GTA V در یوتیوب

نقشه افقی بازی GTA V

بزرگ‌ترین جهان مجموعه GTA

همواره یکی از دغدغه‌های بازیکنان و سازندگان بازی‌های جهان-باز و نقش‌آفرینی، ساخت یک جهان عظیم و پرجزئیات بوده است. یکی از چیز های جالب در جی تی ای وی این است که که نقشه سن آندریاس بازی، از کل جزیره منهتن واقع در نیویورک بزرگ‌تر است.

این نخستین قسمت از مجموعه است که تمام نقشه‌ی بازی در دسترس بازیکنان قرار گفته و نیازی به انجام ماموریت خاصی برای باز شدن آن‌ها نیست. همچنین نقشه‌ی GTA V از شهری یکپارچه تشکیل می‌شود. این بازی برخلاف قسمت‌های پیشین، از جزیره‌های جداگانه بهره نمی‌برد.

ترور، فرانکلین و مایکل در GTA V

خلق شخصیت‌ها بر اساس رفتار بازیکنان

به باور استودیوهای راک‌استار، مخاطبان بازی‌های GTA به سه دسته تقسیم می‌شوند. اولین دسته بازیکنانی هستند که با مجموعه GTA آشنا بوده و ساز و کار آن را می‌شناسند. این دسته می‌توانند نقش مایکل به عنوان یک جنایتکار بازنشسته را به عهده بگیرند. فرانکلین نماد بازیکنان تازه‌وارد یا مشتاق به ماجراجویی و تجربه‌های جدید است. در پایان، ترور فیلیپس برای بازیکنانی طراحی شده که آزادی عمل و جنون بیشتری از بازی می‌خواهند. 

بازیگران GTA V

نکات جالب بازی GTA V – متد اکتینگ و هویت شخصیت‌ها

یکی از نکات جالب بازی GTA V، استفاده از متد اکتینگ است. دو بازیگر اصلی، یعنی استیون اوگ در نقش ترور و ند لوک در نقش مایکل برای ایفای نقش‌های (موشن کپچر) خود از متد اکتینگ استفاده کردند و روزهای زیادی به عنوان نقش‌هایشان زندگی کردند.

استیون اوگ، بازیگر نقش ترور فیلیپس (Trevor Philips) برای تاثیرگذاری بیشتر با لباس‌های زیر خود، دیالوگ‌ها را خوانده و بازی کرده است! از طرفی ند لوک، بازیگر نقش مایکل دی سانتا ۲۵ پوند (۱۱ کیلوگرم) وزن اضافه کرد تا بتواند نقش جنایتکاری بدنام و بازنشسته را ایفا کند.

ند لوک - بازیگر مایکل تاونلی

نکات جالب بازی GTA V – مشکلات شنوایی شخصیت مایکل

یکی از جالب ترین نکات جی تی ای وی که نشان می دهد سازندگان در این بازی تا چه حد به جزییات توجه کرده اند این است که، اگر به حرکات شخصیت مایکل دی سانتا دقت کرده باشید، زمانی که شخصیت دیگری در حال صحبت کردن از سمت راست به او نزدیک می‌شود، مایکل بدنش را به سمت آن شخصیت نزدیک می‌کند. حقیقت این است که گوش سمت راست ند لوک (Ned Luke)، بازیگر مایکل در واقعیت کم‌شنوا است.

کتاب Red Dead در GTA V

بازی‌های Red Dead و GTA V در یک جهان جریان دارند

از نکات جالب بازی GTA V، می‌توان به ارتباطات قابل توجه با مجموعه Red Dead اشاره کرد. بازی‌های Red Dead شاید به اندازه‌ی فرنچایز GTA قدمت نداشته باشند، اما در طول این سال‌ها عاشقان خود را پیدا کرده‌اند و فروش چشم‌گیری را برای راک‌استار به ارمغان آورده‌اند. در GTA V، اگر شما به خانه‌ی فرانکلین در واینوود هیلز (Vinewood Hills) بروید، متوجه کتابی با عنوان Red Dead نوشته‌ی J.Marston خواهید شد.

دو احتمال برای نویسنده‌ی کتاب وجود دارد. اولی جان مارستون، پروتاگونیست قسمت نخست Red Dead است و دومی می‌تواند پسر او، جک مارستون باشد که خاطرات خود را از غرب وحشی به نگارش درآورده است.

*نکته‌ی بعدی ممکن است پایان‌بندی بازی GTA V را فاش کند.

پایان GTA V

فرانکلین می‌میرد

احتمالا از سه پایان متفاوت GTA V آگاه هستید. جایی که می‌توانید «مایکل را بکشید»، «ترور را بکشید» یا با «آرزوی مرگ»، بهترین پایان را بگیرید و هر سه شخصیت را زنده بگذارید. شاید برای شما عجیب و طعنه‌آمیز باشد که چرا فرانکلین قرار نیست بمیرد. در واقع فرانکلین می‌توانست به همان راحتی کشته شود. برخی از بازیکنان توانستند با بررسی کدهای بازی، به تصمیم اولیه راک‌استار نسبت به پایان‌بندی «آرزوی مرگ» دست پیدا کنند.

از دیگر نکات بازی gta v این است که در نسخه‌های اولیه GTA V قرار بود که فرانکلین در انتخاب Death Wish یا همان آرزوی مرگ کشته شود. پس از آن، بازیکنان کنترل دوست صمیمی فرانکلین، لامار دیویس (Lamar Davis) را به دست گیرند که این تصمیم در نوع خود جاه‌طلبانه و جذاب بود.

تماشای تمام پایان‌های ممکن بازی GTA V

Sleeping in GTA V

برنامه خواب شخصیت‌ها

از دیگر نکات gta v این است که اگر شما از طریق خوابیدن اقدام به ذخیره (Save)  پیشرفتتان در بازی کنید، بسته به هر شخصیت زمان مشخصی طی می‌شود. این زمان خواب برای مایکل ۶ ساعت، برای فرانکلین ۸ ساعت و برای ترور ۱۲ ساعت است.

CJ & FRANKLIN ACTORS gta

ارتباطات خانوادگی از جنس GTA

شان فونتنو (Shawn Fonteno)، بازیگر فرانکلین کلینتون در واقعیت، پسرخاله‌ی بازیگر کارل جانسون (CJ) بازی GTA: San Andreas با نام یانگ مارلی است. از طرفی پایه‌ داستانی هر دو قسمت GTA V و GTA: San Andreas  در لس سانتوس جریان دارند.

ایونت No Country For Old Men در بازی GTA V

نکات جالب بازی GTA V – جایی برای پیرمردها نیست

اگر به تماشای فیلم اقتباسی No Country For Old Men ساخته‌ی برادران کوئن نشسته باشید، از سکانس معامله‌ی ناموفق مواد مخدر خبر دارید. در GTA V پیش‌آمدی (Event)  نادر و خاصی با نام Deal gone wrong وجود دارد. این پیش‌آمد، اتفاقات پس از سکانس مربوطه را بازآفرینی می‌کند. کافی است به سمت کوه‌ Mount Chiliad بروید و این واقعه را کشف کنید. همچنین بازمانده‌ای از این تیراندازی وجود دارد که از شدت جراحت در حال مردن است و به بازیکنان، پیشنهاد برداشتن کیف پول را می‌دهد.

البته به شما هشدار داده می‌شود که با برداشتن پول، تحت تعقیب صاحبان این پول قرار می‌گیرید. در پایان شما با کشتن تعقیب‌کنندگان ۲۵هزار دلار ناقابل را از آن خود می‌کنید.

جالب است بدانید که این رقم در کتاب / فیلم «جایی برای پیرمردها وجود ندارد» ۲ میلیون دلار است.

تماشای این ایستر اگ قابل توجه در یوتیوب

two Easter eggs in deep down the sea - GTA V

نکات جالب بازی GTA V – یک تیر و دو نشان

ایستراگ‌ها، همواره یکی از پایه‌های نکات جالب و دانستنی های جی تی ای ۵ هستند. با شنا در عمق ۵۰۰ فیت (۱۵۲ متر) کناره‌ی ساحل ماسه‌ای (Sandy Shore) می‌توانید دریچه‌ای به سان دریچه‌ی سریال معروف Lost ساخته‌ی دیمون لیندلوف پیدا کنید؛ اما این پایان کار نیست! اگر بالای دریچه بروید، ضربات عجیبی می‌شنوید. در حقیقت، این کد مورس است که به این شکل نوشته می‌شود:

“?Hey, you never call, how’d you fancy going bowling”

این عبارت اشاره به پسرعموی نیکو بلیک، رومن بلیک دارد. او در طول بازی GTA IV نیکو را به بولینگ دعوت می‌کند.

تماشای ویدیوی ایستراگ‌های زیر دریا

لس سانتوس در GTA

اشارات بیشتر به GTA VICE CITY و GTA IV

در ماموریت سرقت جواهرفروشی، مایکل پیشنهاد جمع کردن رفقای قدیمی را برای سرقت می‌دهد. از طرفی شخصیت لستر کرست (Lester Crest) جملاتی بیان کرده که غالب آن‌ها به قسمت‌های پیشین GTA مربوط می‌شود. از «ایرلندی‌های دیوانه» که به احتمال زیاد اشاره به خانواده‌ی مافیایی مک‌ریری (McReary) در GTA IV دارد. مورد دوم، به GTA: Vice City برمی‌گردد. کرست حرف از «گروهی جنوبی» می‌زند جایی که تامی ورستی (Tommy Vercetti) و گنگش فعالیت داشتند.

در پایان لستر کرست از مردی اهل اروپای شرقی در لیبرتی سیتی یاد می‌کند که با قاطعیت می‌توان به پروتاگونیست GTA IV، نیکو بلیک (Niko Bellic) نسبت داد.

007 - GTA V

اتوموبیل‌هایی که رنگ واقعیت می‌گیرند

یکی دیگر از نکات جالب جی تی ای وی این است که تعداد بسیار زیادی از اتوموبیل‌های بازی، بر اساس مدل‌های واقعی طراحی شده است. به طور مثال پایه‌ی اتوموبیل JB700، آستون مارتین DB5 است. این اتوموبیل به شخصیت جیمز باند در فرنچایز ۰۰۷ تعلق دارد. اگر به عنوان JB700 توجه کنید، متوجه اشارات مستقیم به James Bond و ۰۰۷ می‌شوید.

مایکل و ترور در GTA V

سرقت حذف‌شده‌ی مایکل و ترور

یکی دیگر از نکات جالب gta v شایعه حذف قسمت هایی از سرقت هیجان انگیز مایکل و ترور است. جملاتی از شخصیت وی چنگ (Wei Cheng) وجود دارد که حکایت از ماموریتی حذف‌شده با حضور مایکل و ترور دارد. چنگ به حالتی عجیب از مایکل و ترور به عنوان عاشقان یاد می‌کند و این چنین ابهامات و تئوری‌های مختلفی به وجود آمد که قرار نیست درباره آن‌ها صحبتی کنیم اما اصل داستان به شرح زیر است:

اکانتی به نام Vadim M در یوتیوب، محتوایی با مضمون سرقت The Sharmoota Job یا Nice House Heist منتشر کرد. در این سرقت، ترور با کلاه‌گیس، گریم و لباس زنانه، نقش همسر مایکل را ایفا می‌کند.

مایکل و ترور می‌خواهند از گاوصندوق خانه‌ای لاکچری آماده‌ی فروش، سرقت کنند. با توجه به صداهای لو رفته، ماموریت دو مرحله‌ برای عملیات نهایی دارد. در اولین قدم، خانه به تازگی برای فروش گذاشته شده است و مایکل به صورت آنلاین، قراری را تنظیم می‌کند. سپس، مایکل و ترور به عنوان زن و شوهر از خانه بازدید می‌کنند.

شاید این ایده می‌توانست لقب یکی از خاص‌ترین ماموریت‌های فرنچایز  GTA را به خود اختصاص دهد. هنوز دلایل واضحی برای حذف آن مشخص نشده است.

این محتوای حذف‌شده را از یوتیوب بشنوید

پروتاگونیست‌های بازی GTA V

سایر نکات جالب و دانستنی های جی تی ای وی

یکی از نکات جالب gta v این است که اولین بازی مجموعه است که پروتاگونیست (مایکل) همسر و فرزند دارد.

اولین بازی در تاریخ GTA است که پروتاگونیست‌ها می‌توانند به صورت مشترک از شش نوع مخدر متفاوت استفاده کنند.

بازی GTA V به طور رسمی در ۱۰ سالگی بازی GTA III معرفی شد.

در مقدمه‌ی بازی و سکانس فرار مایکل، ترور و برد می‌توانید مسیر مشخص‌شده را نادیده بگیرید و زیر پل، در سطح یخ‌زده‌ی رودخانه موجودی فضایی مشاهده کنید!

اتوموبیل آف-رود ترور فیلیپس، کانیس بوهدی نام دارد که بوهدی در واقعیت نام پسر استیون اوگ (بازیگر ترور) است.

اگر چه ترور فیلیپس بیست سال از فرانکلین بزرگ‌تر است، اما در واقعیت شان فونتنو (بازیگر فرانکلین) پنج سال از استیون اوگ (ترور) بزرگ‌تر است.

در طول کمیک کان نیویورک که در اکتبر ۲۰۱۳ برگزار شد، استیون اوگ (ترور) الهامات نقش‌آفرینی خود را فاش کرد. او با الهام گرفتن از ماتیاس خونارتس در فیلم Rundskop و تام هاردی در برانسون، نقش ترور را ایفا کرده است.

یکی از کار های جالب در جی تی ای ۵ می توانید انجام دهید این است که برای نخستین بار در این مجموعه می‌توانید در نقش یک حیوان بازی کنید. در دو ماموریت می‌توانید از زاویه دید سگ بازی کنید. از طرفی با پیدا کردن گیاهان توهم‌زا در طول بازی و توهم، کنترل سایر حیوانات را به عهده بگیرید.

بازی GTA V با این که طراحی و ساخت آمریکایی دارد، ولی در ادینبرای اسکاتلند و به دست استودیو  Rockstar North خلق شده است. سال‌ها پیش این استودیو، DMA Studios نام داشت.

برخلاف قسمت‌های پیشین، تفنگ‌های شما پس از دستگیر شدن توسط پلیس باقی می‌ماند و تنها مقداری از مهمات را از دست می‌دهید.

ریمستر نسخه‌های پی‌سی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان زاویه دید اول‌شخص را به بازی اضافه کرد. این اولین بازی مجموعه است که چنین قابلیتی دارد.

این دومین بازی از مجموعه است که در لس سانتوس روایت می‌شود. پیش از این GTA: San Andreas  در لس سانتوس پایه‌گذاری شده بود.

لس سانتوس بر اساس لس آنجلس ساخته شده است.

واین‌وود بر اساس هالیوود ساخته شده است.

این اولین GTA است که پس از سه بار شکست در انجام ماموریت‌ها، می‌توانید بی‌خیال انجام ماموریت شوید یا از چک‌پوینت بعدی شروع کنید.

ماموریت تخریب خانه‌ی مربی تنیس توسط مایکل، با تاثیر از فیلم Lethal Weapon 2 ساخته شده است.

در این مطلب سعی شد حقایق بازی اتومبیل دزدی بزرگ ۵ را به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم.  نظر شما مخاطبان محترم دنیای بازی درباره نکته های جی تی ای وی که در این مطلب به آن اشاره شد چیست؟ کدام یک از دانستنی های gta v
نظر شما را جلب کرد یا اگر حقیقت جالب دیگری از بازی GTA V می‌دانید، با ما و سایر خوانندگان مقاله به اشتراک بگذارید.

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ |مدیر سیستم

نویسنده
مدیر سیستم

مدیر سیستم

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند*

0 دیدگاه
خبرنامه
به خبرنامه ما بپیوندید

شما آخرین اخبار و بروزرسانی‌های مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد

متاسفانه این ایمیل قبلا ثبت شده است
باتشکر، ثبت نام شما با موفقیت صورت پذیرفت.
مقالات مرتبط
 ایکس باکس یا پی اس 4؟

دانستنی ها۱۴۰۱/۰۲/۰۱

ایکس باکس یا پی اس 4؟

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و

 رشته بازی سازی : چطور رشته بازی سازی تحصیل کنیم؟

دانستنی ها۱۴۰۱/۰۲/۰۱

رشته بازی سازی : چطور رشته بازی سازی تحصیل کنیم؟

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و

سبد خرید شما

مشاهده صورت حساب